четвер, 19 березня 2015 р.


ПРОФІЛАКТИКА ІНТЕРНЕТ _ ЗАЛЕЖНОСТІ В ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ
Гончарук Віталій Дмитрович, учитель хімії 
та  інформатики Новостародубської  ЗШ
 І – ІІІ ступенів Петрівської районної ради
               
Нові інформаційні технології стають не тільки головною рушійною силою прогресу, засобом спілкування між державами, компаніями, університетами, новою формою торгівлі, але й потужним засобом навчання, улюбленою іграшкою. Чимало дітей захоплюються  комп'ютерними іграми, які приваблюють їх динамічним сюжетом, викликають гострі відчуття.
         Є безліч можливостей використання інформаційних технологій – від самостійного складання досить досконалих програм, створення своїх сторінок у просторі Internet, дистанційного навчання до занурення у світ найкращих музейних колекцій, бібліотек . Виникають запитання – як впливає цей дивовижний штучний інформаційний світ на психіку людини і, зокрема, дитини? За яких умов цей новий вид людської діяльності сприяє розвитку особистості, а за яких заважає?  Почнемо із позитивних моментів. Використання комп’ютерів на уроках у школі сприяє активiзацiї розумової дiяльностi, формує світогляд дитини, створює позитивний емоційний настрій. Але, з іншого боку, виникає тривога: чи не завдасть шкоди тривале "сидіння" перед дисплеєм?                         
  На жаль, зараз зустрічаються діти, які перейшли межу розумного у спілкуванні з комп’ютером. Надмірне спілкування з комп’ютером може не тільки призвести до погіршення зору дітей, порушення здоров’я через стиснуту позу, але й негативно відбитися на його психічному здоров’ї. Адже комп'ютерні ігри тільки створюють ілюзію спілкування і не приводять до формування навичок справжнього спілкування. Особливо це небезпечно для сором’язливих дітей. Комп’ютер дає такій дитині можливість перенестися в інший світ, який можна побачити, з яким можна погратися, і дитина все більше віддаляється від реальності, де їй загрожують негативні оцінки і необхідність щось змінювати у собі. Така втеча в ілюзорний світ може сформувати у дитини психологічну залежність від комп’ютера.
   Підлітковий вік – це період формування цінностей, розширення соціальних контактів, а залежна дитина обмежує своє коло спілкування комп'ютером. В результаті цього в таких дітей спостерігаються відсутність життєвого досвіду, інфантилізм у вирішенні життєвих питань, труднощі в соціальній адаптації, бідність емоційної сфери, звуження кола інтересів, прагнення створити особистий світ, втеча від реальності.
   Все може початися з того, що молода людина полюбляє спілкуватися в Інтернеті, часто перевіряє пошту, веде власний блог чи знаходить якусь „надзвичайно цікаву іграшку”. Поступово людина настільки „втягується” у віртуальний простір, приймає його закони, правила та норми, що почувається незручно та невпевнено у життєвих ситуаціях.  Варто знати, що комп’ютер шкодить не лише психічному, але й фізичному здоров’ю. Під час роботи дисплеїв збільшується іонізація повітря і зростає температура, вологість же, навпаки, зменшується.
   Головною причиною виникнення комп'ютерної залежності у дітей психологи вважають недостатнє спілкування і взаєморозуміння з батьками, однолітками і значущими людьми.
   Більшість людей  використовують всесвітню мережу не лише для роботи чи пошуку інформації, а й як спосіб життя. З'явилися чати, сайти знайомств, де споживачі інтернет – ресурсу перебувають і вдень і вночі: ведуть переписку, бавляться в ігри. Відповідно до нових діагностичних рекомендацій, інтернет-залежною визнається людина, яка проводить в мережі декілька годин на день і у якої спостерігався щонайменше один з симптомів залежності протягом трьох місяців, зокрема:
- непереборне бажання ввійти в інтернет,
- нездатність контролювати свій час в інтернеті,
- розумове або фізичне виснаження,
- порушень сну або концентрації уваги,
- дратівливість, депресія, знервованість, труднощі у спілкуванні з людьми в реальному житті.
   Крім того у процесі роботи з комп’ютером у підлітків може розвиватися комп’ютерний зоровий синдром , який призводить до зниження гостроти зору; його затуманення; труднощі при переводі погляду з ближніх предметів на дальні і назад; відчуття змін забарвлення предметів; двоїння; тимчасова короткозорість .  Вимушена поза з нахилом уперед вносить зміни в конфігурацію  хребта і призводить до звуження грудної клітки, що відбивається на підвищенні артеріального тиску, болі у ділянці серця .  Вимушене положення може стати чинником скривлення хребта, остеохондрозу, захворювань кистей рук, що розвивається внаслідок неправильного положення рук при роботі з клавіатурою та мишею.
  Тривале перебування за комп’ютером може бути причиною порушення роботи травного тракту (гастрити, виразкова хвороба шлунка та дванадцятипалої кишки).  І це далеко не повний перелік можливих проблем зі здоров’ям  залежної людини. Як же запобігти інтернет-залежності та комп’ютерній залежності дитини? Звичайно, необхідно  контролювати діяльність дітей в Інтернеті новітніми програмами, за допомогою яких можна побачити, які саме сайти самостійно споглядала дитина. Якщо дитина хоче листуватися зі своїми знайомими, то бажано мати сімейний мейл, а не окремі скриньки. Це допоможе батькам зберегти контроль над ситуацією. Одним із правил користування Інтернетом для дітей є обов`язковий нагляд батьків. З одного боку це зрозуміло – небезпечно випускати дитину в світ, повний зовсім недитячих переживань, жорстокості та неправдивої інформації. З іншого боку, тотальний нагляд може підірвати дружньо-партнерські стосунки між батьками та дітьми (в першу чергу тут іде мова про підлітків). Відповідно, найкращим способом є довірливе спілкування щодо Інтернету між старшим поколінням та їх технічно підкованими нащадками.
   Для профілактики комп'ютерної залежності у дітей батьки можуть керуватися психолого-педагогічними рекомендаціями:
1. Привчайте дитину правильно ставитися до комп'ютера: як до технічного пристрою, за допомогою якого можливо отримати знання і навички, а не як до засобу отримання емоцій.
2. Не дозволяйте дитині у віці 3-5 років грати у комп'ютерні ігри.
3. Розробляйте з дитиною правила роботи за комп'ютером: 20 хв. комп'ютерної гри, З0 хв. заняття іншими видами діяльності.
4. Не дозволяйте дитині їсти і пити біля комп'ютера.
5. Не дозволяйте дитині грати в комп'ютерні ігри перед сном.
6. Домовляйтеся з дитиною виконувати ці правила.
7. Обговорюйте з дитиною покарання у разі, якщо дитина порушить домовленість.
8. Помічайте, коли дитина дотримуєть­ся ваших вимог, обов'язково скажіть їй про свої почуття радості та задоволення. Таким чином закріплюється бажана поведінка.
9. Не використовуйте комп'ютер як засіб для заохочення дитини. Під час хвороби і вимушеного перебування вдома комп'ютер не повинен стати компенсацією.
10. Допомагайте дитині долати негативні емоції, які завжди присутні в житті кожної людини (розчарування, сум, образа, агресія тощо), і які можуть підштовхнути дитину отримати полегшення за комп'ютерною грою.
   І ще пам’ятаймо: комп’ютер сам по собі не є злом. Молодій людині потрібно вміти ним користуватися та працювати з Інтернетом як із джерелом нової інформації. Але у всьому потрібно знати міру.
Батькам варто частіше цікавитися реальними успіхами дитини, ніж віртуальними. Його треба періодично підтримувати, давати стимул до руху, досягнення поставлених цілей, вчити і розповідати про життя, що має місце поза домом і комп'ютера. Все життя складається з дрібниць, і в силах батьків та вчителів зробити їх для дитини приємними і цікавими, зацікавити його чимось в реальному світі. Коли він це відчує, побачить увагу і підтримку дорослих, то зрозуміє, що жити без комп'ютера теж можна.

  Зробимо  ж так, щоб в реальному житті дитини було більше позитивних і цікавих подій, ніж тих, які він бачить у віртуальному.

10 коментарів:

  1. Повністю погоджуюся з автором статті про те, що комп'ютер впевнено і назавжди увійшов у наше життя - і це факт, і з цим треба щось робити. Головне - в усьому треба мати, знати міру!!!! Коротко і чітко визначені проблеми, які виникають у процесі роботи дітей і підлітків з комп'ютером та шліхи їх вирішення. Головне - навчання, проведення тренінгів, інформування про небезпеку батьків та учнів. Окрім того, у деяких випадках потрібно рятувати і батьків. Можливо, інформатика у 2-у класі - це зарано?

    ВідповістиВидалити
  2. Повністю погоджуюся з автором статті про те, що молодій людині потрібно вміти користуватися та працювати з Інтернетом як із джерелом нової інформації. Але поряд з тим тривале перебування за комп’ютером може бути причиною порушенням роботи різних життевих органів, чи психічних розладів організму .

    ВідповістиВидалити
  3. Віталій Дмитрович дякую за рекомендації для профілактики комп'ютерної залежності у дітей.Візьму собі на замітку.

    ВідповістиВидалити
  4. Діти з комп'ютерною залежністю зустрічаються і в початкових класах. Батьки задоволені такою поведінкою дітей, самі штовхають їх у безодню самотності і віртуальності. ці питання доречно також винести на обговорення на батьківські збори. Живе спілкування не може замінити ніякий комп'ютер .
    Використаю ваші рекомендації у підготовці батьківських зборів. Дякую!

    ВідповістиВидалити
  5. Погоджуюся з Вами, що головною причиною виникнення комп'ютерної залежності у дітей психологи вважають недостатнє спілкування і взаєморозуміння з батьками, однолітками і значущими людьми. Тому роботу по профілактиці інтернет залежності серед учнів та батьків потрібно проводити. В силах батьків та вчителів зацікавити учнів чимось в реальному світі.

    ВідповістиВидалити
  6. Погоджуюся з Вами, що головною причиною виникнення комп'ютерної залежності у дітей психологи вважають недостатнє спілкування і взаєморозуміння з батьками, однолітками і значущими людьми.Мережа пропонує унікальне середовище, якому немає аналога в реальному світі. У випадку інтернет-залежності більшість переваг, привнесених Інтернетом в життя людей, перетворилися на зло.

    ВідповістиВидалити
  7. Сучасні діти рано освоюють компютер. Все це добре, якби не було так сумно. Адже ці діти дуже часто стають залежними від компютера . Тому вчителям необхідно проводити для батьків профілактичні бесіди, на яких розяснювати до чого може привести компютерна залежність. А рекомендації, які надав автор,дуже корисні і доцільні у роботі з батьками.

    ВідповістиВидалити
  8. Інтернет в сучасному світі - невід'ємна частина життя. Він розширює світогляд, надає можливість користуватися надбаннями людства не виходячи з кімнати. Але в цьому ж і проблема - гіподенамія сучасної молоді. Рекомендації автора статті дуже корисні, портрібно у всьому знати міру!

    ВідповістиВидалити
  9. Підлітковий вік – це період формування цінностей, розширення соціальних контактів, а залежна дитина обмежує своє коло спілкування комп'ютером.Сучасний вчитель повинен зуміти застерегти дтитину від залежності від використання комп*ютера, Інтернета. Ваші рекомендації допоможуть не лише школярам, а й їхнім батькам. Дякую за цікавий допис.

    ВідповістиВидалити
  10. Всі ми є свідками того як частина дітей змінили звичайні дитячі рухливі ігри на віртуальні розваги. Гаджети, які повинні допомагати, поступово перетворюються у "ворогів". Віталій Дмитрович, узагальнив матеріал, який слід по абзацику обговорити з батьками. Дану закладку перешлю всім класним керівникам школи. Вони добавлять власні дослідження учнівського колективу про використання та відпочинок в Інтернет-просторі, і батьківські збори - готові!

    ВідповістиВидалити