Гончарук
Віталій Дмитрович, учитель
хімії
та інформатики Новостародубської ЗШ
І – ІІІ ступенів Петрівської районної ради
та інформатики Новостародубської ЗШ
І – ІІІ ступенів Петрівської районної ради
Нові інформаційні технології стають не тільки головною рушійною силою прогресу, засобом спілкування між державами, компаніями, університетами, новою формою торгівлі, але й потужним засобом навчання, улюбленою іграшкою. Чимало дітей захоплюються комп'ютерними іграми, які приваблюють їх динамічним сюжетом, викликають гострі відчуття.
Є
безліч можливостей використання інформаційних технологій – від самостійного
складання досить досконалих програм, створення своїх сторінок у просторі Internet, дистанційного навчання до занурення у світ найкращих музейних колекцій,
бібліотек . Виникають
запитання – як впливає цей дивовижний штучний інформаційний світ на психіку
людини і, зокрема, дитини? За яких умов цей новий вид людської діяльності
сприяє розвитку особистості, а за яких заважає?
Почнемо із позитивних моментів. Використання комп’ютерів на уроках у
школі сприяє активiзацiї розумової дiяльностi, формує світогляд дитини, створює
позитивний емоційний настрій. Але, з іншого боку, виникає тривога: чи не
завдасть шкоди тривале "сидіння" перед дисплеєм?
На жаль, зараз зустрічаються діти, які перейшли межу розумного у
спілкуванні з комп’ютером. Надмірне спілкування з комп’ютером може не тільки
призвести до погіршення зору дітей, порушення здоров’я через стиснуту позу, але
й негативно відбитися на його психічному здоров’ї. Адже комп'ютерні ігри тільки
створюють ілюзію спілкування і не приводять до формування навичок справжнього
спілкування. Особливо це небезпечно для сором’язливих дітей. Комп’ютер дає
такій дитині можливість перенестися в інший світ, який можна побачити, з яким
можна погратися, і дитина все більше віддаляється від реальності, де їй
загрожують негативні оцінки і необхідність щось змінювати у собі. Така втеча в ілюзорний
світ може сформувати у дитини психологічну залежність від комп’ютера.
Підлітковий вік – це період формування
цінностей, розширення соціальних контактів, а залежна дитина обмежує своє коло
спілкування комп'ютером. В результаті цього в таких дітей спостерігаються
відсутність життєвого досвіду, інфантилізм у вирішенні життєвих питань,
труднощі в соціальній адаптації, бідність емоційної сфери, звуження кола
інтересів, прагнення створити особистий світ, втеча від реальності.
Все може початися з того, що молода людина
полюбляє спілкуватися в Інтернеті, часто перевіряє пошту, веде власний блог чи
знаходить якусь „надзвичайно цікаву іграшку”. Поступово людина настільки
„втягується” у віртуальний простір, приймає його закони, правила та норми, що
почувається незручно та невпевнено у життєвих ситуаціях. Варто знати, що комп’ютер шкодить не лише
психічному, але й фізичному здоров’ю. Під час роботи дисплеїв збільшується
іонізація повітря і зростає температура, вологість же, навпаки, зменшується.
Головною причиною виникнення комп'ютерної
залежності у дітей психологи вважають недостатнє спілкування і взаєморозуміння
з батьками, однолітками і значущими людьми.
Більшість людей використовують всесвітню мережу не лише для
роботи чи пошуку інформації, а й як спосіб життя. З'явилися чати, сайти
знайомств, де споживачі інтернет – ресурсу перебувають і вдень і вночі: ведуть
переписку, бавляться в ігри. Відповідно до нових діагностичних рекомендацій,
інтернет-залежною визнається людина, яка проводить в мережі декілька годин на
день і у якої спостерігався щонайменше один з симптомів залежності протягом
трьох місяців, зокрема:
-
непереборне бажання ввійти в інтернет,
-
нездатність контролювати свій час в інтернеті,
-
розумове або фізичне виснаження,
-
порушень сну або концентрації уваги,
-
дратівливість, депресія, знервованість, труднощі у спілкуванні з людьми в
реальному житті.
Крім того у процесі роботи з комп’ютером у
підлітків може розвиватися комп’ютерний зоровий синдром , який призводить до
зниження гостроти зору; його затуманення; труднощі при переводі погляду з
ближніх предметів на дальні і назад; відчуття змін забарвлення предметів;
двоїння; тимчасова короткозорість .
Вимушена поза з нахилом уперед вносить зміни в конфігурацію хребта і призводить до звуження грудної
клітки, що відбивається на підвищенні артеріального тиску, болі у ділянці серця
. Вимушене положення може стати чинником
скривлення хребта, остеохондрозу, захворювань кистей рук, що розвивається
внаслідок неправильного положення рук при роботі з клавіатурою та мишею.
Тривале перебування за комп’ютером може бути
причиною порушення роботи травного тракту (гастрити, виразкова хвороба шлунка та
дванадцятипалої кишки). І це далеко не повний перелік можливих проблем
зі здоров’ям залежної людини. Як же
запобігти інтернет-залежності та комп’ютерній залежності дитини? Звичайно,
необхідно контролювати діяльність дітей
в Інтернеті новітніми програмами, за допомогою яких
можна побачити, які саме сайти самостійно споглядала дитина. Якщо дитина хоче
листуватися зі своїми знайомими, то бажано мати сімейний мейл, а не окремі
скриньки. Це допоможе батькам зберегти контроль над ситуацією. Одним із правил
користування Інтернетом для дітей є обов`язковий нагляд батьків. З одного боку
це зрозуміло – небезпечно випускати дитину в світ, повний зовсім недитячих
переживань, жорстокості та неправдивої інформації. З іншого боку, тотальний
нагляд може підірвати дружньо-партнерські стосунки між батьками та дітьми (в
першу чергу тут іде мова про підлітків). Відповідно, найкращим способом є
довірливе спілкування щодо Інтернету між старшим поколінням та їх технічно
підкованими нащадками.
Для профілактики комп'ютерної залежності у
дітей батьки можуть керуватися психолого-педагогічними рекомендаціями:
1. Привчайте
дитину правильно ставитися до комп'ютера: як до технічного пристрою, за
допомогою якого можливо отримати знання і навички, а не як до засобу отримання
емоцій.
2. Не
дозволяйте дитині у віці 3-5 років грати у комп'ютерні ігри.
3. Розробляйте
з дитиною правила роботи за комп'ютером: 20 хв. комп'ютерної гри, З0 хв.
заняття іншими видами діяльності.
4. Не
дозволяйте дитині їсти і пити біля комп'ютера.
5. Не
дозволяйте дитині грати в комп'ютерні ігри перед сном.
6. Домовляйтеся
з дитиною виконувати ці правила.
7. Обговорюйте
з дитиною покарання у разі, якщо дитина порушить домовленість.
8. Помічайте,
коли дитина дотримується ваших вимог, обов'язково скажіть їй про свої почуття
радості та задоволення. Таким чином закріплюється бажана поведінка.
9. Не
використовуйте комп'ютер як засіб для заохочення дитини. Під час хвороби і
вимушеного перебування вдома комп'ютер не повинен стати компенсацією.
10. Допомагайте
дитині долати негативні емоції, які завжди присутні в житті кожної людини
(розчарування, сум, образа, агресія тощо), і які можуть підштовхнути дитину
отримати полегшення за комп'ютерною грою.
І ще пам’ятаймо: комп’ютер сам по собі не є
злом. Молодій людині потрібно вміти ним користуватися та працювати з Інтернетом
як із джерелом нової інформації. Але у всьому потрібно знати міру.
Батькам
варто частіше цікавитися реальними успіхами дитини, ніж віртуальними. Його
треба періодично підтримувати, давати стимул до руху, досягнення поставлених
цілей, вчити і розповідати про життя, що має місце поза домом і комп'ютера. Все
життя складається з дрібниць, і в силах батьків та вчителів зробити їх для
дитини приємними і цікавими, зацікавити його чимось в реальному світі. Коли він
це відчує, побачить увагу і підтримку дорослих, то зрозуміє, що жити без
комп'ютера теж можна.
Зробимо
ж так, щоб в реальному житті дитини було більше позитивних і цікавих
подій, ніж тих, які він бачить у віртуальному.
Повністю погоджуюся з автором статті про те, що комп'ютер впевнено і назавжди увійшов у наше життя - і це факт, і з цим треба щось робити. Головне - в усьому треба мати, знати міру!!!! Коротко і чітко визначені проблеми, які виникають у процесі роботи дітей і підлітків з комп'ютером та шліхи їх вирішення. Головне - навчання, проведення тренінгів, інформування про небезпеку батьків та учнів. Окрім того, у деяких випадках потрібно рятувати і батьків. Можливо, інформатика у 2-у класі - це зарано?
ВідповістиВидалитиПовністю погоджуюся з автором статті про те, що молодій людині потрібно вміти користуватися та працювати з Інтернетом як із джерелом нової інформації. Але поряд з тим тривале перебування за комп’ютером може бути причиною порушенням роботи різних життевих органів, чи психічних розладів організму .
ВідповістиВидалитиВіталій Дмитрович дякую за рекомендації для профілактики комп'ютерної залежності у дітей.Візьму собі на замітку.
ВідповістиВидалитиДіти з комп'ютерною залежністю зустрічаються і в початкових класах. Батьки задоволені такою поведінкою дітей, самі штовхають їх у безодню самотності і віртуальності. ці питання доречно також винести на обговорення на батьківські збори. Живе спілкування не може замінити ніякий комп'ютер .
ВідповістиВидалитиВикористаю ваші рекомендації у підготовці батьківських зборів. Дякую!
Погоджуюся з Вами, що головною причиною виникнення комп'ютерної залежності у дітей психологи вважають недостатнє спілкування і взаєморозуміння з батьками, однолітками і значущими людьми. Тому роботу по профілактиці інтернет залежності серед учнів та батьків потрібно проводити. В силах батьків та вчителів зацікавити учнів чимось в реальному світі.
ВідповістиВидалитиПогоджуюся з Вами, що головною причиною виникнення комп'ютерної залежності у дітей психологи вважають недостатнє спілкування і взаєморозуміння з батьками, однолітками і значущими людьми.Мережа пропонує унікальне середовище, якому немає аналога в реальному світі. У випадку інтернет-залежності більшість переваг, привнесених Інтернетом в життя людей, перетворилися на зло.
ВідповістиВидалитиСучасні діти рано освоюють компютер. Все це добре, якби не було так сумно. Адже ці діти дуже часто стають залежними від компютера . Тому вчителям необхідно проводити для батьків профілактичні бесіди, на яких розяснювати до чого може привести компютерна залежність. А рекомендації, які надав автор,дуже корисні і доцільні у роботі з батьками.
ВідповістиВидалитиІнтернет в сучасному світі - невід'ємна частина життя. Він розширює світогляд, надає можливість користуватися надбаннями людства не виходячи з кімнати. Але в цьому ж і проблема - гіподенамія сучасної молоді. Рекомендації автора статті дуже корисні, портрібно у всьому знати міру!
ВідповістиВидалитиПідлітковий вік – це період формування цінностей, розширення соціальних контактів, а залежна дитина обмежує своє коло спілкування комп'ютером.Сучасний вчитель повинен зуміти застерегти дтитину від залежності від використання комп*ютера, Інтернета. Ваші рекомендації допоможуть не лише школярам, а й їхнім батькам. Дякую за цікавий допис.
ВідповістиВидалитиВсі ми є свідками того як частина дітей змінили звичайні дитячі рухливі ігри на віртуальні розваги. Гаджети, які повинні допомагати, поступово перетворюються у "ворогів". Віталій Дмитрович, узагальнив матеріал, який слід по абзацику обговорити з батьками. Дану закладку перешлю всім класним керівникам школи. Вони добавлять власні дослідження учнівського колективу про використання та відпочинок в Інтернет-просторі, і батьківські збори - готові!
ВідповістиВидалити